25 Ağustos 2007 Cumartesi

atlas jet başarılı alpet - Beko belirsizlik kurbanı

Öncelikle Geçen hafta “Hoş geldin” mesajı atan okurlarıma çok teşekkür ederim.

Kuşkusuz yazımı okuyup içinden “Hoş geldin aramıza” diye geçiren başka okurlarım da vardır. Onlara sonsuz teşekkür.

Hiç merak etmeyin burada sizin için birbirinden güzel yazılar yazacağım. Sorularınız hepsine de teker teker yanıt vereceğim.

Anımsarsanız bu hafta Atlasjet, Alpet ve Beko reklamlarındaki benzerlikten söz edeceğimi yazmıştım. Düşündünüz mü nasıl bir benzerlik var bu üç reklam kampanyası arasında?

Atlasjet neredeyse bir iki yıldır “Biz İkinciyiz” sloganını reklamlarında kullanıyor.

Alpet yenilerde çıktı “Bitlis'te 5 Minare“”demeye başladı. (Yani Allah kısmet ederse ilerde 5.Büyük olacağım diyor)

Beko ise reklamlarında “2010'a kadar sektöründe dünyanın tercih ettiği ilk 10 markadan biri olacağım” vizyonunun dillendirmeye başladı.



Tüm bu reklamların arkasındaki stratejiye teknik olarak markayı zihinde bir yere, daha doğrusu rekabete göre “konumlandırma” stratejisi adı veriliyor. Stratejinin çıkış noktası da bir araba kiralama şirketi olan Avis'in 1960'lı yıllarda ABD'de yapmış olduğu “Bizi ikinciyiz. Daha çok çalışmak zorundayız” başlıklı kampanyası.

Strateji tüketicinin zihninde bir yere koymakta zorlandığı markaya adres göstererek anlam kazandırmaya, algıları değiştirmeye dayanıyor. Düşünün ki Atlasjet “Biz ikinciyiz” dediğinde, gerçekte uçak sayısı ve satılan koltuk sayısı açısından birinci Onur Air'di.

Tüketici zihninde yani algıda ise “ikincilik boştu”. THY'nin arkasından ikinciliğini hissettiren ipi göğüsleyecekti. Atlasjet THY'nin arkasında aldığı IATA (International Air Transport Association) üyeliğini ikinciliğine kanıt göstererek, doğru uygulamalarla muhteşem bir iş başardı.

Şu anda ikinci havayolunu sorduğunuzda Türkiye'nin çoğunluğu Atlasjet diyor. Atlasjet taşınan yolcu sayısında ikinciliğe yükseldi. Atlesjet fiyatlarıyla Pegasus ve Onurair'e göre daha az oynuyor. Atlesjet saygı görüyor. Geri dönüşler iyi oldukça da Atlasjet “Biz ikinciyiz” demeye devem ediyor.



Gerçekte uçak sayısı ve koltuk sayısı bakımından ikinci hala Onur Air..
Şimdi düşünün iki yıl önce “Biz ikinciyiz” kampanyasını Onur Air yapmış olsaydı, sizce şunda pazardaki durum ne olurdu?


Alpet'in stratejisi aynı olmakla birlikte durumu biraz farklı. Uygulanan konumlandırma stratejisi ama “olmaya çalıştığı” yeri söylemek zihinleri tam olarak netleştirmeye yetmiyor. “Yakında 5.Büyük Olacağım” ifadesi “Peki şimdi kaçıncısın acaba?” sorusunu da beraberinde getiriyor. İstenen etkiyi yaratamıyor. Bu nedenle şu anda Alpet'in reklamının etkisi aldığı konumdan değil Fatih Terim, Ahmet Çakar gibi ünlülerin reklamdaki duruşlarından ve frekans etkisinden kaynaklanıyor.

Beko'nun reklamındaki konumlandırma ise Alpet'ten de uçuk. Yine bulunan yeri söylemiyor. Gelecekte olunmak istenen yer üzerine konumlandırma yapılıyor. Reklamı izleyenler belki şu anda sektöründe Beko'nun kaçıncı tercih edilen marka olduğunu bilseler verilen mesaj bir anlam kazanacak ama o da bilinmeyince ortaya eksik, yerine ulaşmayan bir konum çıkıyor.

Özeti gerçek konumlandırma kampanyası Atlasjet'in ki…Alpet ve Beko ise ”mış gibi”ye oynadıkları için sonuç da biraz “mış gibi” oluyor. Atlasjet, Alpet ve Beko'nun gelecekteki reklamları zihnimizi nereye götürecek hep birlikte göreceğiz.

Takipdeyiz…Haftaya size Stüdyo 4'teki Seray Sever'li “kahve atma” olayının perde arkasını anlatacağım. O kadar çok merak ediyormuşsunuz ki merakınızı gidermek şart oldu. Sadece size ama.. Başka yerde yok!

Hiç yorum yok: