25 Ağustos 2007 Cumartesi

Ziraat Bankası'nda Skandal

Ziraat Bankası'nda Skandal

Seçim meçim derken size reklam dünyasını karıştıran çok önemli bir olayı anlatmayı unuttum. Sanmayasınız ki seçim sonuçlarını, reklam kampanyalarını daha sonra yorumlamayacağım..

Yorumlayacağım…Yavaş yavaş.. Ama önce gelin reklam dünyasındaki garip olaya bakalım ve sizin düşüncelerinizi de alalım..

Olay mediathinkonline.com sitesinde Zücaciyeci Çemkir Bey takma adıyla yazan birinin (büyük olasılıkla bir reklamcının) şu satırları ile patladı:

“Yakın zamanda sonuçlanan Ziraat Bankası konkuru cevap bekleyen sorularıyla orta yerde duruyor. Bugün gelinen nokta bir sonuç ama aslında çok büyük bir skandal...”

Konkur biliyorsunuz bir reklamverenin reklam ajansını seçmek için reklam ajansları arasında açtığı yarışma.

Reklamveren iletişim sorununu belirler. Belirlediği ajanslara brief verir. Onlar da bir süre çalışıp tasarladıkları kampanyayı ve çalışma şartlarını reklamverene sunarlar. Reklamveren de beğendiği yaratıcı strateji ve çalışma şartlarına göre ajansını seçer.















Kısa bir süre önce Ziraat Bankası bir reklam konkuru açmıştı. Şu anda televizyonda dönen “Ziraat Bankası Türkiye’nin lokomotifi!” reklam kampanyası bu konkurun ürünü. Ve biz “Türkiye’nin lokomotifi” kampanyasını Art Grup’un konkurdan çıkan işi sanıyorduk.

Ama Zücaciyeci Çemkir Bey’in iddia ettiğine göre olay böyle olmamış.

Ziraat Bankası aslında Art Grup’un reklam işini beğenmemiş. Sadece % 1 gibi bir rakam olan reklam komisyonunu beğenmiş. O yüzden de konkur esnasında ya da daha sonra Ziraatçiler Art Grup’a “Bize daha önce lokomotifli bir iş sunulmuştu. Çok beğenmiştik. Ondan istiyoruz” demişler.

Art Grup’ta istek üzerine lokomotifli reklamı yapmış..Peki Ziraat Bankası’na daha önce lokomotif senaryosunu sunan kimmiş?















Çemkir Bey’den dinleyelim:
“Bu konuyu iyi anlamak için yıllar öncesine gitmek gerekiyor.

Aşağı yukarı dört yıl önce Ziraat Bankası, o zamanlar çalıştığı ajans olan Mass’a 140. yıl filmi ısmarlıyor. Ama bütçe çok kısıtlı ve ajans bu kadarcık bütçeyle bu iş zor diyor. Ve iş donduruluyor.

Aradan iki yıl geçiyor 142. yıl için yine bir film düşünülüyor, yine aynı ajansa başvuruluyor ama bu sefer bütçe biraz daha iyice...

Neyse ajans işi alıyor, bir konsept geliştiriyor. Sunumunu yapıyor.

Fikir iyi, iş beğeniliyor; hatta bundan bir de reklam filmi çıkarılması isteniyor ve üzerinde çalışılıyor, bütçesine kadar hazırlanıyor.

Ama gelgelelim, bir türlü çekilemiyor film, çünkü Ziraat Bankası sessizliğe gömülüyor.”

İşte o film “Türkiye’nin lokomotifi” sloganına kadar Mass ajansın iki yıl önce Ziraat Bankası’na sunduğu konseptin filmiymiş..

Eğer Zücaciyeci Çemkir Bey’in dediği doğruysa ortada tam bir fikir hırsızlılığı var demektir. Üstelik bu hırsızlığa da devletin bankası Ziraat Bankası göz ortak oluyor demektir.

Yine Züccaciyeci Çemkir Bey’in ikinci yazısından anlıyoruz ki Art Grup Çemkir Bey’in ilk yazısından sonra açıklama yapıp durumu doğrulamamış. Lokomotif filmi benim demiş!

Hoppalaaa..Eğer öyleyse Ziraat Bankası yöneticileri dört yıl önce kendilerine sunulan reklam konseptini anımsamamışlar mı? Niye çıkıp “Biz bu konsepti bir yerden hatırlıyoruz” dememişler..

Bu rezaleti olsa olsa Ziraat Bankası temizler. Temizlemesi gerekir. Çünkü iddia öyle böyle değil büyük bir iddia ve Art Grup’un sahibi Özgür Sağlam da, reklam sektöründe etik kuralları da oluşturmaktan sorumlu Reklamcılar Derneği’nin yönetim kurulu üyesi..

Ziraat Bankası’nın yapacağı açıklamayı dört gözle bekliyoruz..

















Anket Yorum

Ben size ne demiştim?..AKP’ye oy verenler tek bir nedene bağlı olarak oy vermediler dememiş miydim? Sağolsun AKP’ye ilk kez oy veren 7928 okurum anketime yanıt verdi.

% 59’u son beş yılda AKP’nin siyasi-ekonomik faaliyetlerini beğendikleri için AKP’ye oy verdiklerini söylediler. % 13 e-muhtıraya yanıt verdiğini söyledi. % 11 ise CHP’ye ders vermek için AKP’yi seçmiş. % 10’un nedeni ise ekonomik kriz istememesi..AKP’yi dini bütün bulduğu için oy veren % 3, şeriat istediği için oy veren ise % 6..

Hala AKP’nin hızla merkeze doğru kaymadığını söyleyebilir misiniz? AKP’ye oy verenlerin merkez sağa kaydıkları kesin..AKP’nin nereye kaydığından ise bir iki yıl içinde emin oluruz.


Kritik Köşe Yorum

Akbank Kral KOBİ reklamı üzerine öyle bir frekans ağırlığı koydu ki nereye gitsem kulaklarımda “Sen işte her şey güzel olur” şarkısı çalıyor. Eğer böylesine çeldirici dolu, böylesine dolaylı bir yaratıcılıkla anlatılan bir konsept bu kadar medya ağırlığı konmasa idi asla görevini yerine getiremezdi. Şimdi bütün KOBİ’ler onlar isterse Akbank’ın yollarına kırmızı halı döşeyeceğini bile biliyor. Valla rekabet bu Akbank’ı kızdrırlarsa döşer mi döşer.

Hiç yorum yok: